Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2013

ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 03.11.2013

ΚΥΡΙΑΚῌ ΔΕΚΑΤῌ ΕΝΑΤῌ (Β΄Κορ 11,31-12,9)

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος βίωνε πολλὲς πνευματικὲς ἐμπειρίες, γιὰ τὶς ὁποῖες ὅμως σπάνια μιλοῦσε. Στὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς ἀποκαλύπτει μία ἀξιοθαύμαστη τέτοια κατάστασι. Τὸ περιστατικὸ τὸ κρατοῦσε μυστικὸ γιὰ δεκατεσσερα χρόνια. Κάποτε ἀναγκάζεται, ὅπως γράφει, νὰ τὸ ἀποκαλύψη, νὰ τὸ φανερώση, καὶ τὸ διηγεῖται μὲ πολὺ λιτὸ καὶ ἁπλὸ τρόπο, παρ’ ὅλο ποὺ εἶναι πολὺ σημαντικό.

Λέγει λοιπὸν ὅτι τὸν ἅρπαξε μὶα δύναμι καὶ τὸν ἀνέβασε μέχρι τὸν τρίτο οὐρανό. καὶ βρέθηκε στὸν παράδεισο. Καὶ ἐκεῖ στὸν παράδεισο ἄκουσε «ρήματα ἄρρητα», δηλ. ἄκουσε λόγια ποὺ δὲν μποροῦν νὰ λεχθοῦν, ἐκεῖ στὸν παράδεισο ἄκουσε λόγια ποὺ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τὰ πῆ ἄνθρωπος.

Μακάριος ὁ Παῦλος ποὺ ἀξιώθηκε νὰ ἀνεβῆ στὸν οὐρανό! Ὁ οὐρανὸς εἶναι στόχος καὶ πόθος διακαὴς τοῦ ἀνθρώπου. Ἀνέκαθεν ἤθελε νὰ μπορῆ νὰ πετάξη καὶ νὰ τὸν κατακτήση. Αὐτὸ φαίνεται ἀπὸ τὴν προσπάθεια τοῦ Ἴκαρου τῆς μυθολογίας μέχρι τὰ σημερινά ἀστρικὰ προγράμματα. Κατάφερε ὁ ἄνθρωπος μὲ τὴν ἀξιοθαύμαστα ἐξελιγμένη τεχνολογία νὰ πετάξη πάνω ἀπὸ τὴν γῆ καὶ νὰ φθάση μέχρι τὴν σελήνη. Καὶ σχεδιάζει τὴν κατάκτησι τοῦ διαστήματος. Ὁ Παῦλος χωρὶς τὴν τεχνολογία ἔφθασε μέχρι τὸν τρίτο οὐρανό. Πρῶτος οὐρανὸς εἶναι αὐτὸ ποὺ βλέπομε πάνω ἀπὸ τὰ κεφάλια μας νὰ μᾶς καλύπτη σὰν μία τεράστια γαλανή γάστρα. Εἶναι αὐτὸ ποὺ ὀνομάζομε ἀτμόσφαιρα. Δεύτερος οὐρανὸς εἶναι ὁ ἀπέραντος χῶρος ποὺ καλύπτει τὸ ὑλικὸ σύμπαν μὲ μυριάδες, τὰ ἀμέτρητα ἄστρα, γαλαξίες, ἀστεροειδεῖς καὶ ἡλιακὰ συστήματα, ἕνα ἀπὸ τὰ ὁποῖα εἶναι καὶ τὸ δικό μας. Αὐτοὶ οἱ δύο οὐρανοί εἶναι ὑλικοὶ, εἶναι δημιουργήματα τοῦ Θεοῦ καὶ κάποτε θὰ παρέλθουν. Ὁ τρίτος οὐρανὸς εἶναι πνευματικὸς καὶ δὲν ἔχει ὅρια μέσα στὰ ὁποῖα νὰ περιορίζεται. Στὸν τρίτο οὐρανὸ εἶναι ὁ θρόνος τοῦ Θεοῦ, ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ὁ παράδεισος. Σὲ αὐτὸν τὸν οὐρανὸ δὲν μποροῦν νὰ φθάσουν τὰ ἀνθρώπινα δημιουργήματα, οὔτε τὰ πιὸ ἐξελιγμένα καὶ τελειοποιημένα διαστημόπλοια. Δὲν εἶχαι χῶρος ὑλικὸς καὶ προσδιορισμένος καὶ δὲν προσεγγίζεται μὲ τὰ ὑλικὰ δεδομένα ποὺ διαχειρίζεται ὁ ἄνθρωπος. Γι’ αὐτὸ λέγει ὁ ἀπόστολος ὅτι «ἡρπάγη», τὸν ἅρπαξε δύναμι Θεοῦ, καὶ βρέθηκε στὸν «τρίτο οὐρανό».

Βρέθηκε ἀπὸ τὸν ὑλικὸ στὸν πνευματικὸ κόσμο, ἀπὸ τὴν γῆ στὸν οὐρανό. Καὶ ἀσφαλῶς ὁ κόσμος ἐκεῖνος εἶναι διαφορετικός, εἶναι ἀλλοιώτικος ἀπὸ τὸν γνωστό μας κόσμο. Τελείως διαφορετικὲς εἶναι ἐκεῖ οἱ συνθῆκες. Οἱ ἀστροναῦτες δὲν ξεπερνοῦν τὸν ὑλικὸ κόσμο καὶ ὅμως ἔξω ἀπὸ τὴν γήινη ἀτμόσφαιρα βρίσκονται σὲ διαφορερικὲς συνθῆκες ἀπὸ τὶς γνωστές μας συνθῆκες διαβιώσεως στὴ γῆ. Φανταστεῖτε τὴν διαφορὰ ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ μεταβαίνει ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὸν ὑλικὸ κόσμο στὸν πνευματικό. Ἑπομένως οἱ συνθῆκες εἶναι ἀπίθανα καὶ ἀσύληπτα διαφορετικές. Καὶ ἡ γλῶσσα δὲν εἶναι τῆς γῆς, δὲν εἶναι ἀνθρώπινη, γι’ αὐτὸ ὁ Παῦλος «ἤκουσεν ἄρρητα ῥήματα, ἃ οὐκ ἐξὸν ἀνθρώπῳ λαλῆσαι». Ἄκουσε ὁ Παῦλος ξένη γλῶσσα, λόγια ποὺ δὲν ὑπάρχουν ἐδῶ παρόμοια. Ἄκουσε τὴν γλῶσσα τῶν ἀγγέλων.

Στὸ σημεῖο αὐτὸ θεωρῶ ἀπαραίτητη μία ἐπεξήγησι, διότι κάποιοι λένε ὅτι τὰ ἄρρητα ρήματα εἶναι κάποια μυστικά, τὰ ὁποῖα ὁ Παῦλος δὲν τὰ  ἀποκάλυψε παρὰ μόνον σὲ ἐλάχιστους. Καὶ ὅτι μέχρι σήμερα ἐλάχιστοι εἶναι αὐτοὶ ποὺ τὰ γνωρίζουν καὶ τὰ ἀποκαλύπτουν σὲ ἐλάχιστους ἐκλεκτοὺς μέσα στοὺς αἰῶνες. Καὶ αὐτοὶ οἱ λίγοι καὶ μεγάλοι τὰ κρατοῦν μυστικὰ ἀπὸ τὸν «λαουτζίκο», ἀπὸ τὸ πλῆθος. Πρόκειται γιὰ παρεξήγησι ἢ κακοήθεια. Στὴν Ἐκκλησία μας δὲν ὑπάρχουν μυστικὰ καὶ «ἄρρητα». Ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς κατέβηκε ἐδῶ κάτω στὴ γῆ καὶ μᾶς τὰ ἀποκάλυψε ὅλα, καὶ τίποτα, καμμία γνῶσι, δὲν μεταβιβάζεται μόνον σὲ λίγους ὑψηλὰ ἱσταμένους. Ὅλα εἶναι φανερά, ὅλα εἶναι φῶς. Ἁπλῶς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ περιγραφοῦν μὲ ἀνθρώπινη γλῶσσα οἱ οὐράνιες καταστάσεις, ποὺ εἶδε καὶ γνώρισε ὁ Παῦλος κατὰ τὴν ἁρπαγή του στὸν οὐρανό. Ἐξ ἄλλου στὴν πρώτη ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλε στοὺς Κορινθίους τοὺς θυμίζει τὸν λόγο τοῦ προφήτου Ἡσαΐου, ποὺ λέγει γιὰ τὴν βασιλεία τῶν οὐρανῶν· «Ἐκεῖνα ποὺ ἔχει ἑτοιμάσει ὁ Θεὸς ἀπὸ καταβολῆς κόσμου, γιὰ ὅσους τὸν ἀγαποῦν εἶναι τέτοια ποὺ μάτι δὲν εἶδε καὶ αὐτὶ δὲν ἄκουσε καὶ ἀνθρώπινος νοῦς δὲν ἔχει φαντασθῆ». Δὲν ὑπάρχουν γιὰ μᾶς ἀνάλογες παραστάσεις, ὥστε νὰ μποροῦμε νὰ καταλάβωμε. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Παῦλος οὔτε προσπάθησε νὰ περιγράψη τὶς ἀπερίγραπτες καὶ ἀσύληπτες γιὰ τὸν νοῦ τοῦ ἀνθρώπου οὐράνιες καταστάσεις, καὶ δὲν τὶς ἀνακοίνωσε γιὰ δεκατέσσερα χρόνια.
Θεωρῶ ὅτι εἶναι κατάλληλη ἡ εὐκαιρία νὰ τονισθῆ ἕνα πολὺ σοβαρὸ θέμα. Ἐμφανίζονται κάποιοι, κατὰ κανόνα γυναῖκες, ποὺ διαφημίζουν τάχα πνευματικές τους ἐμπειρίες καὶ παρασύρουν ἀθώους στὴν πλάνη; Ἰσχυρίζονται ὅτι βλέπουν καὶ ἐπικοινωνοῦν καὶ μιλᾶνε μὲ τὴν Παναγία, σὲ μεγαλύτερη συχνότητα καὶ κατὰ προτίμησι μὲ τὴν ἁγία Παρασκευή, ἀλλὰ καὶ ἄλλους ἁγίους, ἀπὸ τοὺς ὁποίους δέχονται μηνύματα. Αὐτὸ μπορεὶ νὰ γίνη καὶ κατὰ παραγγελία. Διαφημίζονται ὡς δυνάμενοι νὰ ἐπικοινωνοῦν μὲ τὸν οὐράνιο κόσμο καὶ νὰ λύνουν ἔτσι προβλήματα ποὺ βασανίζουν ἀνθρώπους. Ἁπλοϊκοί, ἀλλὰ καὶ ἀφελεῖς πείθονται καὶ παρασύτονται ἀπὸ πλάνους. Γι’ αὐτὸ χρειάζεται ἰδιαίτερη προσοχή. Μὴν παρασύρεσθε. Ἂν ἕνας Παῦλος δὲν ἀποκάλυψε οὐράνιες καταστάσεις, ἀλλὰ καὶ ὅσα εἶδε ὁ ἴδιος τὰ κράτησε μυστικὰ γιὰ δεκατέσσερα χρόνια, καὶ μόνον ὅταν ἀναγκάσθηκε, ἔκανε ἀναφορὰ στὴν πνευματική του ἐμπειρία, ποῖοι εἶναι αὐτοὶ ποὺ μὲ τόση εὐκολία μποροῦν νὰ κατεβάζουν τὸν οὐρανό στὴν γῆ μὲ ἰδιοτελεῖς σκοπούς; Ὁ Παῦλος ἀφοῦ εἶχε μιὰ τόσο θαυμαστὴ ἐμπειρία θὰ μποροῦσε νὰ τὸ διακηρύττη καὶ νὰ παρασέρνη κόσμο. Ὄχι μόνον δὲν τὸ ἔκανε αὐτό, ἀλλὰ παρουσιάζει τὴν ἐμπειρία σὰν νὰ μὴν εἶναι δική του. Διότι, ἐνῶ ἔζησε ὁ ἴδιος στὸν τρίτο οὐρανό, λέγει· «Εἶδα ἄνθρωπον ἐν Χριστῷ πρὸ ἐτῶν δεκατεσσάρων . . . ἁρπαγέντα τὸν τοιοῦτον ἕως τρίτου οὐρανοῦ». Γνώρισα, λέγει κάποιον ἄνθρωπο πιστὸ πρὶν ἀπὸ δεκατέσσερα χρόνια ποὺ ἁρπάχθηκε καὶ ὁδηγήθηκε στὸν οὐρανό. Βλέπεις ταπείνωσι; Δὲν θέλει νὰ μιλάη γιὰ τὸν ἑαυτό του καὶ τὶς πνευματικὲς ἐμπειρίες του. Τὶς κρατάει μυστικές. Καὶ σκεφθεῖτε πόσα ἄλλα βίωσε στὰ ἑπόμενα δεκατέσσερα χρόνια! Ἡ πνευματικὴ ζωὴ καὶ τὰ οὐράνια βιώματα εἶναι μυστικὰ τῆς ψυχῆς μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου